Sunday, February 20, 2011

Steven Erikson - House of Chains


Again overcoming the difficulties of reading in english for this serie. It's worth it though. I have the same criticism against Erikson as I always have, the structure of his book is sometimes puzzling, jumping from one paragraph to another and switching character, area, everything sometimes. Requires to read back a page once you have understood who the author is talking about. Slows down the reading but doesn't stop you from enjoying the scheme of things, which is big. Especially that this books is important, bringing together characters that appeared in the 3 former books. Of course with my memory it's sometimes really difficult for me to remember what happened before but I can live with it. So House of Chain, even though not as gripping as the former installment, has that tense atmosphear that makes you want to read and read. Some characters have less space than they deserve but the book is already big as is. Lots of questions stays unanswered but the serie isn't over.
A quite pleasant reading and I'll have to reread the first two books that I didn't really enjoy to see if it was maybe not due to the french translation because right now I confirm Erikson being in my top 3 of fantasy authors (just after martin and bakker) and he is figthing well to climb.

Wednesday, January 12, 2011

King of Convenience - Know-How


Riding on this know-how,
Never been here before
Peculiarly entrusted
Possibly that's all
Is history recorded?
Does someone have a tape?
Surely, I'm no pioneer
Constellations stay the same

Just a little bit of danger
When intriguingly
Our little secret
Trusts that you trust me
'Cause no one will ever know
That this was happening
So tell me why you listen
When nobody's talking

What is there to know?
All this is what it is
You and me alone
Sheer simplicity

What is there to know?www
All this is what it is
You and me alone
Sheer simplicity

What is there to know?
All this is what it is
You and me alone
Sheer simplicity

Monday, January 10, 2011

AaRON - U-Turn (Lili)


Lili
Take another walk out of your fake world.
Please put all the drugs out of your hand.
You'll see that you can breath without no back up.
Some much stuff you got to understand.

For every step in any walk, any town of any thought
I'll be your guide.
For every street of any scene, any place you've never been
I'll be your guide.

Lili
You know there's still a place for people like us.
The same blood runs in every hand.
You see it's not the wings that makes the angel
Just have to move the bats out of your head.

For every step in any walk, any town of any thought
I'll be your guide.
For every street of any scene, any place you've never been
I'll be your guide.

Lili
Easy as a kiss we'll find an answer.
Put all your fears back in the shade.
Don't become a ghost without no colour
'Cause you're the best paint life ever made.

For every step in any walk, any town of any thought
I'll be your guide.
For every street of any scene, any place you've never been
I'll be your guide.

Thursday, January 6, 2011

John Le Carré - La Constance du Jardinier


Le style de John Le Carré a vraiment changé avec le temps, finit maintenant les livres d'espionages qui sentent bon la guerre froide et les vieux films en noir et blanc. Ici on est dans du concret, de l'actuel et un monde au final où l'ennemi est le peuple. C'est lui qui est manipulé, utilisé et les services secrets servent à protéger les intérêts du pays au dépend du peuple ou d'un autre. Bref rien de bien nouveau et on a un peu l'impression que l'auteur enfonce des portes ouvertes. Il y'a des lobbys pharmaceutiques, l'aide au tiers monde est une vaste blague, les pays et compagnies se font du blé sur le dos de la misère, on envoie des médocs périmés ou non testés en afrique etc...si des personnes sont surprises par ce genre de discours on se demande où elles ont vécus les dernières décénies. Rien de nouveau sous le soleil et ce n'est pas prêt de changer, d'où le manque d'intérêt du livre en fait, bien écrit certes mais la grande imposture qui justifie tout n'en est pas une, bref on s'en moque un peu, les personnages sont un peu moins déchirés aussi. Bref beaucoup plus à prendre comme un roman divertissant pour ceux qui s'intéressent aux malheurs de l'afrique. Les autres peuvent passer.

Tuesday, January 4, 2011

John Le Carré - Un Pur Espion


La question du livre est "Qui est donc Magnus Pym" et je dois dire qu'une fois le livre fermé on se pose toujours la question. Qui est cet homme, cet enfant qui n'a pas d'identité propre. Qui a passé sa vie à mentir à tous y compris lui même, à jouer des rôles sans les comprendre, à tout faire pour plaire à tout prix, plaire et trahir pour plaire à quelqu'un d'autre dès qu'on avait le dos tourné. Il n'y a pas vraiment d'intérêt à cette histoire outre le fait de suivre le cheminement de Pym, la réalisation que fait celui-ci sur ce qui a été sa vie au final. Autant d'années pour se comprendre soi même.
Etrange aussi les simulitudes entre Pym et l'auteur, les endroits visités où il est passé, probablement certains errement, car le livre n'est pas toujours facile à suivre, Pym en écrivant passe du je au il à Pym qui sont pour lui trois personnes différentes mais qui sont elles pour l'auteur?
Ce n'est donc pas vraiment un roman d'espionage, ni d'ailleurs une réelle histoire. Un goût de trop peu ou de trop fouilli qui rendait certains passages lourds à lire. Pas convaincu même si les personnages ont toujours cette grisaille, ce réalisme de l'époque que j'apprécie.

Monday, December 6, 2010

Cormac McCarthy - De si jolis chevaux


De si jolis chevaux mais pas un si joli style. Soit. Il faut avouer que le tic de McCarthy qui consiste à ne pas (ou presque pas) utiliser de ponctuation, de ne pas délimiter les dialogues ou encore de dire qui parle demande un certain temps pour s'y adapter (un euphémisme). Mais il faut aussi reconnaître que cette même écriture pénible apporte à l'atmosphère du roman, un côté plus copain, plus dans l'instant.
L'histoire se déroule comme une mémoire parcellaire, s'attarde sur des points sans intérêt, survolant d'autres plus importants. On croirait presque l'auteur sous influence d'un substance ou l'autre parfois. L'histoire est cependant accrocheuse, elle se déroule doucement, inéluctablement, fatalement. Un fatalisme très présent dans le roman et surtout dans son personnage principal qui est plus fataliste que Jacques le Fataliste lui même. Ses réactions sont imprévisibles, non préméditées et il s'y tient et puis subit les conséquences de manière résignée. Pourtant on a envie de s'y attacher à ce personnage mais pour quoi? Parce qu'il a une droiture examplaire? Parce qu'il est l'enfant de dieu parfait qui traverse les épreuves (oui Dieu est aussi très présent même si les personnages ne sont pas spécialement croyants leur culture en est teintée).
Difficile de juger au final, le livre n'est pas mauvais loin de là mais il n'est pas non plus intéressant. Il a cependant un parfum de liberté, chèrement payée.

Thursday, December 2, 2010

The Knife - Pass this on


The Knife - Pass This On
envoyé par kosovarde__. - Clip, interview et concert.

Very weird clip where a female impersonator lip synch the voice of the singer Karin Dreijer (also sings in Royksopp - This must be it). Like her voice.

I'm in love with your brother
What's his name?
I thought I'd come by
To see him again
When you two danced
Oh what a dance
When you two laughed
Oh what a laugh
Has he mentioned my age love?
Or is he more into young girls with dyed black hair?
I'm in love with your brother
I thought I'd come by

I'm in love with your brother
Yes I am
But maybe I shouldn't ask for his name
And you danced
Oh what a dance
And you laughed
Oh what a laugh
Does he know what I do?
And you'll pass this on, wont you?
And if I ask him once what would he say?
Is he willing?
Can he play?

If I ask him once what would he say?
Is he willing?
Can he play?

Does he know what I do?
And you'll pass this on, wont you?
And if I ask him once what would he say?
Is he willing?
Can he play?